Ja študujem, lebo…

Jin Li vyrastala v Číne počas kultúrnej revolúcie. Keď sa tento ľudový experiment akosiCULTURAL FOUNDATIONS nevydaril, Číňania začali zisťovať, že Západ nielenže nepreskočili, ale ich krajina ekonomicky zaostáva a kultúrne chátra. Nastúpila rozsiahla kampaň, ktorej cieľom bolo dohnať Západ. Čínski študenti sa rozišli po západných univerzitách, aby odkukali, aké prednosti má tento vzdelávací systém. Bola medzi nimi aj Li, ktorá po dlhšej kariére v Nemecku a na amerických univerzitách napísala porovnávaciu štúdiu ,,Kultúrne základy vzdelávania na Východe a na Západe“.

Li sa vydala za Američana a začala učiť na amerických školách. Na prvých hodinách bola z amerických stredoškolákov zhrozená. V triedach mali špičkové vybavenie, ale o štúdium veľký záujem neprejavovali. Zabávali sa a flákali čo sa dalo.

Veľmi zjednodušene sa jej ponúkali typické stereotypy odlišujúce Američanov od Číňanov. Američan ako rozmaznaný narcis pred televíznou obrazovkou, Číňan ako robot, memorujúci a drviaci sa na skúšky. Takéto zjednodušenie jej však nepostačovalo.

398px-Openhouse_studentStručné zhrnutie záverov, ktoré popisuje vo svojej knihe, spočíva v nasledovnom: Západní študenti pristupujú k štúdiu kognitívne (poznávací proces), Ázijci z morálnych dôvodov. Západniari sa snažia študovať, aby pochopili a ovládli okolitý svet. Ázijci považujú štúdium za tvrdú prácu na sebe, pri ktorej formujú svoje osobné cnosti. Motto na Harvarde je ,,Pravda“, na Yale ,,Svetlo a pravda“. Motto na univerzite v Nandžingu: ,,Buď úprimný, ašpiruj na vysoké ciele, svedomito študuj, dôkladne precvičuj“.

Keď Američania hovoria o štúdiu, obyčajne používajú výrazy ako: myslenie, mozog, objav, pochopiť, informácia. Číňania: zanietene študuj, túž po vedomostiach, buď usilovný. Západný študent je zvedavý, vypytuje sa, učí sa kriticky myslieť, vymieňať si názory – pre Číňana je samotný proces učenia sa tou najdôležitejšou vecou. Formujú sa pritom viaceré užitočné cnosti – usilovnosť, vytrvalosť, koncentrácia, úcta k učiteľom, atď.

Západný princíp poznávania a ovládania sveta sa opiera o judeo-kresťanskú tradíciu, o starovekých filozofov Platóna, Aristotela, ale aj Augustína. Ten čínsky tradične vychádzal z Konfúcia.

800px-Student_Orientation

Čo si z toho môže vybrať západný (slovenský) študent, nositeľ prívlastku veriaci kresťan. Určite všetko to dobré a užitočné, čo ho formuje z prirodzeného hľadiska ako ľudského jedinca. V primeranej, vyváženej miere. A tu je prijateľná aj istá dávka utilitárnosti. Veď študuje aj preto, aby sa tým uživil, pri výbere štúdia a profesie berie do úvahy aj toto pragmatické hľadisko. Ale keďže je kresťan, môže (má) k tomu prirodzenému, pridať aj istú nadprirodzenú DPH.

Zmyslom života (aj študenta) je posväcovať sa a posväcovať svoje štúdium, prostredníctvom štúdia posväcovať aj iných ľudí. Lumen Gentium (34) hovorí o účasti laikov na všeobecnom kňazstve a kulte nasledovné: ,,Lebo všetky ich skutky, modlitby a apoštolské podujatia, manželský a rodinný život, každodenná práca, duševné i telesné zotavovanie, ak sa konajú v Duchu, ba aj životné ťažkosti, ak sa trpezlivo znášajú, stávajú sa „duchovnými obetami, príjemnými Bohu skrze Ježiša Krista“ (1 Pt 2, 5).

Keď študent študuje, prináša Bohu obetu. Takto môže ponúkať celé svoje štúdium, ale aj jednotlivé konkrétne hodiny, skúšky. Môže ich veľmi konkrétne obetovať na vybraný úmysel a vtedy sa jeho štúdium stáva modlitbou, rozhovorom s Bohom. Pripravuje sa na chemickú olympiádiu – a vlastne sa tým modlí.

Študuje s nadprirodzenou dépéháčkou.

Takto potom rozvíja, formuje, buduje svoju ľudskú, profesionálnu, duchovnú, asketickú stránku a to všetko v jednom balíku.

Inými slovami – štúdiom pracuje na jednote svojho života.

STUDENT MONUMENT

Citované zdroje:

http://www.amazon.com/Cultural-Foundations-Learning-East-West/dp/0521160626

http://www.nytimes.com/2013/03/01/opinion/brooks-the-learning-virtues.html?ref=davidbrooks&_r=1&

Foto:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Student_monument.JPG

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Openhouse_student.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Student_1.jpg

http://www.cambridge.org/aus/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521160629&ss=fro

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Student_Orientation.jpg

 

 

Reklamy

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in ŠKOLA. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s