Celibát? Necelibát? Celibát?

Katolícky kňaz, konvertita z anglikánskej viery, manžel, otec dvoch detí, a ešte aj vynikajúci bloger. Pred časom sa ospravedlnil svojim čitateľom za absenciu na blogosfére (asi týždeň). Mal množstvo iných povinností – spomenul cestu s rodinou, návštevu príbuzných vo vzdialenom meste, zháňal 5 tisíc dolárov do fondu na opravu strechy kostola, a zopár ďalších súrnych povinností.

Možno je ten kňaz-bloger vynikajúci manažér svojho času, dobre spravuje farnosť, zvláda svoje povinnosti. Je ale povolanie ku kňazstvu len, alebo hlavne o týchto schopnostiach a dispozíciách, ktorými možno manažovať predvídateľné a sčasti nepredvídateľné okolnosti?

V Encyklike o kňazskom celibáte sa píše:

62. U kandidáta kňazstva sa preto má pestovať zmysel pre prijímanie Božieho daru a disponibilita vzhľadom na Boha, kladúc najväčšiu váhu nadprirodzeným prostriedkom.

Disponibilita znamená byť k dispozícii. Byť k dispozícii ako dobrý pastier, ktorý položí svoj život za ovce. Kandidát na kňazstvo teda môže len ťažko počítať s nejakým striktným výpočtom pracovnej náplne. Nikto nevie, čo prinesie zajtrajší deň.

Encyklika ďalej hovorí:

42. Podľa základnej normy v správe katolíckej Cirkvi, o ktorej som sa už zmienil (b.15), ako je na jednej strane zákon, ktorý vyžaduje slobodnú a trvalú voľbu celibátu pre tých, ktorí sú pripustení ku kňazskej vysviacke, na druhej strane možno súhlasiť so štúdiom osobitných podmienok pre ženatých posvätných služobníkov, patriacich do cirkvi a kresťanských spoločenstiev doteraz oddelených od katolíckeho spoločenstva, ktorí keď chcú plne prináležať do takéhoto spoločenstva a vykonávať v ňom posvätnú službu, boli by pripustení ku kňazským funkciám, avšak za tých okolností, že to nespôsobí škodu platnej disciplíne vzhľadom na posvätný celibát.

A že autorita Cirkvi nevyhýba vykonávaniu tejto moci, to dokazuje možnosť, naznačená posledným ekumenickým koncilom, udeliť diakonskú vysviacku aj mužom zrelého veku, ktorí žijú v manželstve82.

43. Ale toto všetko neznamená uvoľnenie jestvujúceho zákona a netreba to vysvetľovať ako predohru k jeho zrušeniu. A radšej ako prejaviť zhovievavosť k tejto hypotéze, čo v dušiach oslabuje silu a lásku, ktoré robia celibát bezpečným a šťastným, a zatemňuje pravé učenie, ktoré zdôvodňuje jeho jestvovanie a oslavuje jeho jas, nech sa podporuje úsilie na obranu duchovného ponímania a morálnej hodnoty panenstva a celibátu83.

 Hypotéza, čo v dušiach oslabuje

silu a lásku,

a zatemňuje

pravé učenie.

 14. Ja preto súdim, že jestvujúci zákon o posvätnom celibáte má aj dnes, a to nemeniteľne, sprevádzať cirkevný úrad; posvätnému služobníkovi má pomáhať v jeho výlučnej, trvalej a úplnej voľbe jedinej a najvyššej lásky ku Kristovi a účasti na Božom kulte a na službe Cirkvi a má charakterizovať jeho životný stav v spoločenstve veriacich alebo v profánnej spoločnosti.

 Citovaný zdroj:

Sacerdotalis Caelibatus, Pápež Pavol VI.

24.6. 1967http://www.kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/dokumenty-papezov/c/sacerdotalis-caelibatus

Reklamy

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in VIERA. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s