Keď sa deťom cestička zametá

Učiteľka: Musím dať vášmu synovi päťku za tú prácu, veď to odpísal z internetu.

Rodič(ka): Neodpísal, on nič neodpísal.

Učiteľka: Celé odstavce skopíroval, ľahko si to overíte cez google.

Rodič(ka): On nič neodpísal, celé som mu to napísala ja.

V jednej austrálskej štúdii sa hovorí o tzv. overprotective parents – o rodičoch, ktorí robiaROAD nadprácu, všetko možné pre to, aby svojim ratolestiam vydláždili tú najpohodlnejšiu cestu životom. Niekedy aj za cenu podvádzania. Povedali by sme – také slovenské. Pritom je to zjavne také globálne.

V minulosti výborných žiakov a študentov nálepkovali, že pochádzajú z ,,podnetného prostredia“. Čo bolo to podnetné rodinné prostredie?

  1. Rodičia (vôbec) venovali deťom čas a pozornosť. Nielen tým malým, ale aj dospievajúcim, stredoškolákom. Robili veci spolu, diskutovali, ,,riešili“ svet.
  2. Snažili sa im klásť do cesty pestrú paletu rôznorodých úloh a výziev. Riešenie problémov, sústavne, cieľavedome ich povzbudzovali k uplatňovaniu vlastnej slobody a zodpovednosti za svoje rozhodnutia, dovolili im, aby si poodierali kolená, videli dôsledky svojich rozhodnutí. Učili ich a viedli ich k slobode a jej dôsledkom.
  3. Zasahovali, zaskakovali, len keď bolo veľmi zle. Žiaden rodič neodpíše svoje dieťa, aj keď to v živote poriadne pobabre. Je to jeho krv a keď je niekto na dne, potrebuje sa od neho odraziť. Je to pocit istoty, ale úplne iný, ako keď sa deťom zametajú cestičky.

ETRUSCAN MOTHER AND CHILDTie najlepšie školy v anglosaskom svete majú v prijímacom konaní jedno dôležité kritérium Rodičia sa zaväzujú, že budú pravidelne s učiteľmi konzultovať výchovu a vzdelávanie svojich detí. Nie je to formalita, bez toho dieťa na školu neprijmú. Samotné konzultácie sú konštruktívne, nie nejaký kapitulujúci záver učiteľa a rodiča z formálneho združenia raz za pol roka: ,,No on je už raz taký, teraz je v takom tom veku, v puberte. Ale však, na voľáku školu ho už len prijmú“.

Učiť ľudí slobode a nechať ich pri tom aj zlyhať, padnúť, je najťažšia robota na svete. Samozrejme rodičia musia individuálne zvažovať (podľa veku, od prípadu k prípadu, atď), kedy má mať dieťa večierku, čo a ako z elektronických médií používať, na akú diskotéku ho pustiť, na stanovačku, na Pohodu.

Medvediu službu robia svojim deťom s tými vyzametanými cestičkami. Mamina napíše domácu úlohu, mamina napíše ospravedlnenku (na čokoľvek), mamina dobehne do školy so zabudnutou desiatou, mamina zakryje drobné aj veľké podvody. Pri konfrontácii s učiteľmi všetko zatlčie. Ak by hrozila dvojka zo správania, promptne sa kontaktuje rodinný známy s právnickým titulom

Veď mamina to vybaví.

Ozaj, a kde sú otcovia. Vedia vôbec ,,o čo ide“?

Taylor Marshall, riaditeľ jednej školy, im radí, ako budovať novú kultúru a civilizáciu:

1

Vychovávajte svojich synov k mužnosti, svoje dcéry k ženskosti. Zoberte synov na poľovačku, na rybačku. Dovoľte im rozštvrtiť ulovené zviera. Pozvite svoju dcéru na rande. Dajte jej najavo, že je dáma. Ignorujte presexualizované komerčné médiá. Nevpúšťajte tú toxickú stoku do svojich obývačiek. Bdejte.“

Citovaný zdroj:http://eprints.qut.edu.au/55005/2/55005.pdf

Ilustračné foto: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Centerline_Rumble_Strip.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Father_and_son_surf_lesson_in_Morro_Bay,_CA.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Etruscan_mother_and_child_500_to_450_BCE.jpg

Reklamy

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in SPOLOČNOSŤ. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s