Dostala sa mi do rúk taká kniha…

Najskôr malá spomienka na prezidenta jedného štátu, na Georgea W. Busha. Okrem iného bol známy aj niektorými nie najšťastnejšími výrokmi, ktoré sa zapísali do análov diplomatických prešľapov. Pritrafilo sa mu aj nasledovné pošmyknutie jazyka: ,,Mojím obľúbeným filozofom je Ježiš Kristus“.

Kristus si nielenže nárokoval, že pozná pravdu, ale že On sám je Pravda. ,,Ja som cesta,596px-Gentile_da_Fabriano_063 pravda a život. Nik nepríde k Otcovi, iba cezo mňa (Ján 14,6). Toto je tvrdenie, ktoré si nemôže dovoliť žiaden filozof, pretože filozof pravdu len hľadá, ale nevlastní, a už vôbec nemôže byť jej stelesnením. Stelesnenie v tomto prípade nie je metafora, ale materiálizácia. Boh sa stal Človekom, aj z mäsa a kostí.

Práve mnohé kritiky kresťanstva a Cirkvi vychádzajú z prepokladu, že ide o súbor morálnych, sociálnych, politických a ekonomických noriem. Dokonca arcibiskup Fulton Sheen raz vyhlásil, že v Amerike existuje len 100 ľudí, ktorí skutočne nenávidia Katolícku Cirkev, ale 100 miliónov tých, ktorí majú o nej skreslené informácie a pomýlenú predstavu. Stará známa ignorancia. Amerika je tradične protestantská krajina, a len ťažko si trúfnuť odhadnúť, aké by boli relevantné štatistiky na Slovensku.

Najnovšie módne móla aj na Slovensku požadujú, že Pánovu tvár treba hľadať všade inde, len nie v kostole. A peklo neexistuje, a hriech zodpovedá nezodpovednému esemeskovaniu počas jazdy na diaľnici.

Móla tvrdia, že nie je dôležité či sa modlíš, chodíš na svätú omšu, na spoveď, dôležitá je akási láska, ktorú nikto ani nevie poriadne definovať. Woodstock? Pohoda? Modré z neba?

A pekné medziľudské vzťahy. Ktoré tiež nikto poriadne nevie definovať. Obyčajne sa tým myslí istý modus spoločného prežitia, prežívania, najčastejšie malomeštiackeho nepozabíjania sa. Nepripomína vám to hodiny etickej výchovy na škole? Alebo Kingdom of Whatever, Kráľovstvo čohokoľvek?

Na katolicizme je fascinujúce, že nevylučuje tú druhú stránku veci – buď budeš chodiť do kostola, alebo budeš mať medziľudské vzťahy. Je univerzálny, všeobecný, teda katolícky. ,,Et“ – ,,et“, aj to, aj to. Sú to Kristove slová: …,,Bezo mňa nemôžete nič urobiť“ (por. Jn 15,5).

Keď má dnešný katolík zmätok, veľmi ochotne by chcel prekliknúť na inú stránku. Napríklad aj Vatikán III. Je paradoxné a zjavné, že ani po päťdesiatich rokoch sa katolicizmus ešte naplno nezahryzol do učenia II. Vatikánskeho koncilu, o podstate Cirkvi, všeobecnom povolaní ku svätosti, reforme episkopátu, kňazstve, zasvätenom živote, laickom povolaní vo svete.

Všeobecné povolanie ku svätosti aj u laikov? Kedy sme naposledy počuli niečo o duchovnom, vnútornom živote? Toto však nie je ponosa, toto môže byť práve nádej na novú jar Jána Pavla II.

Tak teda, dostala sa mi do rúk taká kniha. Katechizmus Katolíckej cirkvi. Nevedno, koľko percent katolíkov ju prečítalo, alebo aspoň jej skrátenú verziu – Kompendium. Je to súhrn katolíckeho učenia. ,,Cieľom tejto knihy“, ako píše v úvode blahoslavený Ján Pavol II., je ,,predstaviť sa ako celý a úplný výklad katolíckeho učenia, z ktorého každý môže poznať, čo Cirkev vyznáva a slávi, čo žije a čo sa vo svojom každodennom živote modlí“.

Je to info, ktoré môže dopomôcť človeku k večnému životu.

 

 

Reklamy

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in VIERA. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s