Chceš výborne zmaturovať z angličtiny?

Povedzme si to celkom realisticky a narovinu. Cez vianočné prázdniny toho veľa neurobíš, veľa vody nenamútiš, ale potom máš ešte šancu. Dva a pol800px-Students_on_JMU_Quad mesiaca do testingu, ďalšie dva na ústnu prípravu. Tieto riadky ti pomôžu zamyslieť sa nad námetmi a tipmi, ako urobiť anglickú maturitu na jedničku. Stojí ti to za to, aj keď sa hodnotí v percentách.

Prečo jednotka? Lebo si skonštruovaný ako mercedes, a je trápne sa ako na trabante tralágať po diaľnici.

Najskôr skús zabudnúť na všetky politicky korektné frázy a zavádzajúce heslá, stereotypy a predsudky (napríklad ako škola hrou, alebo hra na školu). Štúdium je mindset, forma mentis, alebo nastavenie mysle.

Ide o teba. A z toho vyplývajú nasledovné tri veci, práve v tomto poradí dôležitosti.

1. Štúdium cudzieho jazyka je dobré samo osebe, je to kus sveta, reality, je tu pre teba, ponúka sa ti, a ty sa jej zmocňuješ. Si o ňu bohatší, stávaš sa viac človekom.

2. Myslenie a reč sú spojené nádoby. Keď rozvíjaš jednu, pribúda aj v tej druhej.

3. Angličtina sa dá využiť. Maturitné vysvedčenie, odmena od starkej, prijímačky na vysokú, práca, cestovanie, dorozumenie sa v cudzích krajinách…

Všimol si si tú utilitárnu trojku? Je na peknom, čestnom, čiže poslednom mieste. A tam aj patrí, aj keď to vôbec nie je zanedbateľné miesto.

800px-Matura_(oral_part)_-_during_examNa testingu potrebuješ práve to, čomu si sa tak často vyhýbal. Sústredenosť a nadhľad. Pokiaľ si dôkladne neprečítaš zadanie, bez zbytočného náhlenia, budeš robiť len niečo, ale nemusí to byť nevyhnutne to, čo máš robiť. Bežne tú hektiku vidíš dennodenne okolo seba.

Kam sa vôbec všetky tie davy ženú!

Nadhľad. Nedovoľ tým písmenkám, aby ti len tak voľne tancovali pred očami, lákajúc ťa, aby si rýchlo zakrížikoval A,B, C, alebo nebodaj D. Buď nad textom. Vnímaj vety v kontexte. Vži sa do úlohy zostavovateľa testu. Predstav si ho, polož mu imaginárnu otázku: ,,Tak, o čo ti šlo tentokrát, kámo?“ Veď si už musel za štyri roky postrehnúť, že v každom word formation máš aspoň jeden zápor, v každom gramatickom cvičení nejaký ten trpný rod, a bez predminulého času ani na krok! Aj zostavovatelia sú len ľudia, nie úradné osoby, a majú svoj vlastný mindset.

Ja viem, veľa si toho nepočúval na listeningoch. Skús toto, aspoň 3-5 cvičení denne:

http://www.esl-lab.com/

Ak ti to bolo zaťažko, vyskúšaj, jednoduchšiu a zábavnejšiu stránku:

http://www.elllo.org/

Alebo túto uznávanú, (trošku snobskú):

http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/

Túto robili Nemci (English speakers), ale kde už na svete nájdeš systematickejšiu hlavu, ako je nemecká. Pekne postupne, ako v živote, od jednoduchšieho k ťažšiemu, tehlička ku tehličke. Všetky zručnosti, od A1 až po C1.

http://www.telc.net/en/what-telc-offers/english/telc-english-b2/

Prebehni si písomné žánre:

http://www.flo-joe.co.uk/fce/students/

Si na B2, takže si doma:

http://www.examenglish.com/CEFR/b2.htm

Aj slávne certifikáty, od FCE až po CPE:

http://www.cambridgeesol.org/index.html

Ten mindset. Je to taký poriadok v hlave. Chceš, a vieš kedy, ako, máš svoj program, každodennú normu, harmonogram.

PFIČ – úvaha, esej, list, príbeh. Znovu si ho predstav, toho tvojho čitateľa. Na konci každej tvojej práce je človek. Nesúkaj zo seba vety ako stroj, nepíšeš pre stroje, ani do šuflíka, niekto to po tebe bude (musieť) čítať. A on, ten čítač, si za tvojou prácou predstaví práve teba. Tak mu teda vyrozprávaj, síce podľa formálnych pravidiel žánru, ale vyrozprávaj mu svoj zaujímavý príbeh, schmatni ho za golier, a prinúť o počúvať…

A v máji sa zase pekne oblečieš a budeš ako dospelý sedieť pred tromi príjemnými, dospelými ľuďmi.

Skús si dať pred každou konverzáciou ako rozcvičku aspoň 10 z týchto otázok. Na každú reaguj (nielen odpovedaj) aspoň tromi vetami. Neboj sa otázok je dosť.

http://iteslj.org/questions/

Koľkokrát ti to už prízvukovali, že otázky na maturite z cudzieho jazyka, nie sú vlastne otázkami v pravom slova zmysle, ale podnetmi. Je to výzva pre teba, aby si rozprával, a nie odpovedal. Je to výzva do tanca. Tak tancuj a usmievaj sa…

Budú chcieť, aby si rozprával o obrázku. Na každom nájdeš aspoň 25 detailov, kým ich len opíšeš, dávno je 5 minút preč. Ty musíš ešte porovnávať, kontrastovať. Už sa viac nepozeraj na obrázok, ten ťa príliš hypnotizuje detailami, ale radšej otvor to tretie, vnútorné oko, ktorým vidíš ďalej, hlbšie, vyššie. Detaily sú stromy, ty potrebuješ vidieť aj les.

Budú chcieť, aby si rozprával napr. o mladých ľuďoch. Nebúr sa, nerebeluj, ,,že čo máš vlastne o tom povedať”. Rozmýšľaj, analyzuj. Horizontálne, vertikálne. Indukuj, dedukuj. Výhody, nevýhody, minulosť, prítomnosť, budúcnosť. Vieš o tom, že na každý jav sa môžeš pozrieť zo všeobecného a konkrétneho hľadiska? Ak zostaneš len pri všeobecnom, je to ťažké, lebo by si sa chcel hrať na psychológa, sociológa, politika. A ty si maturant, tak konkretizuj, spomeň si na zážitok, skúsenosť, ilustruj, vyfarbi, nehanbi sa.

Potrebuješ si všímať svet okolo seba, lebo on tu objektívne je.

A nakoniec, ako je to s tým excelentným výsledkom, s tou jednotkou. Nedostaneš ju, dávajú percentá. Tak sa snaž o 95.

Happy St. Nicholas Day

and

Good luck.

Poznámka: Odkazy v článku nemajú komerčný charakter.

Foto: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Matura_(oral_part)_-_during_exam.jpg

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Students_on_JMU_Quad.jpg

Reklamy

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in ŠKOLA. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s