Už asi nie si – až tak pohostinný

Ani ma nenapadne brýzgať na Slovákov a uťahovať si z nich, ponižovať ich, lebo väčšina európskych národov nie je na tom ani o chlp lepšie. Len s tou pohostinnosťou som si to akosi ináč predstavoval. Boli to chýrne legendy, a nebolo to len o tom kapurkovom štamperlíku, o poslednom šnicli na pekáči. Angličania majú môj dom – môj hrad. Pre hosťa na Slovensku ešte stále niekde platí: môj dom je teraz aj tvoj dom.

Ale to je taká romantická predstava o pohostinnosti. Tá reálnejšia je širšia, znamená vyjsť zo seba a byť ústretový k tým iným. To slovo, ktoré sa dnes už ani hádam ani vysvetliť nedá, sa volá veľkorysosť.

V službách, na pracovisku, v škole, na ceste. Aj na ceste?

Cyklisti o tom môžu rozprávať. Tí skúsenejší už majú svoje triky, vedia ako prežiť na slovenských okreskách. Tí menej skúsení majú možno aj oštrajchané ľavé päty od kamiónov.

Ešte horšie je na tom bežec. Je slabý, zraniteľný, zanedbateľný, prehliadnuteľný, v porovnaní so 150 konskou štvorkolkou. A dávajú mu to patrične aj najavo. Blízko, blizúčko, niekedy až tak, že mu môžu porátať aj plomby v zuboch. Len ten Nemec, či Rakušák prejde so svojím bavorákom až do protismeru. Tak končí legenda o slivovicovej pohostinnosti. Byť reálne veľkorysý, veľkodušný, znášať a chápať aj iných, je trošku náročnejšie kafé.

Napriek tomu všetkému, človek môže mať aj svoj ,,obľúbený národ“, a nemusí byť pritom nacionalista. Počas návštevy jednej zahraničnej osobnosti v Bratislave boli v agende aj otázky a odpovede. Prvého slova sa ujala kultivovaná pani v strednom veku a extenzívne vysvetľovala svoju otázku. Zahraničný hosť sa stále srdečnejšie usmieval a usmieval a keď skončila, tak jej to všetko vysvetlil. ,,Tlmočnícky servis zahaproval, ja som vám nerozumel ani slovo, ale tá vaša reč je jedna ľubozvučná melódia, mohol by som ju hodiny počúvať.“

Možno aj preto, že tie slová vychádzali zo srdca.

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in SPOLOČNOSŤ. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

