Kindermanažment

Rozloha Spojených štátov – a kindermanažment okamžite zaúradoval: ,,Prečo sa mám učiť akú rozhlohu majú Spojené štáty, veď to nebudem nikdy potrebovať“, búri sa stredoškoláčka na hodine angličtiny. ,,Nemohli by sme si radšej pozrieť nejaký dobrý americký film“?

V školách je to dnes už klasika, a bude len pribúdať. To decko je možné pochopiť, veď ešte nechápe zmysel všetkého a všetky súvislosti. Chceli by všetko a hneď. Jeden klik a hotový návod na úspech, šťastie, eurá, s perspektívou navždy. Keby sa to tak dalo! Ozaj pozná niekto ten návod, ako vedieť len to čo treba a nič viac? Sem s ním!

 

Ten argument v štýle ,,daj pokoj a neotravuj“, obyčajne znie: ,,Keď sa nebudeš učiť, budeš umývať riad v londýnskych puboch“. ,,Keď sa nebudeš učiť, budeš umývať (isté časti tela) dôchodcov v rakúskom Innsbrucku“.

Nestačí. Takýto argument nestačí, lebo zaváňa všeobecnosťou, vzdialenosťou a autoritou. A tá je dnes neznesiteľná.

,,Keď sa nebudeš učiť, staneš sa lacnou korisťou vychytralcov všetkého zrna, napríklad politikov, populistov, dílerov, marketingových tárajov“. Neveria. Neveria, že čítanie s porozumením je ten prvý krok, aby sa nenechali oblafnúť všesvetovej aliancii darebákov.

,,Perspektívou je, že ľudia budú každých päť rokov meniť svoju profesiu“. Tiež slabý argument, perspektívy sú o zajtrajšku a rozloha USA tlačí už dnes.

Vždy sa dobre pobavím na jednom hollywoodskom filme, keď sa rodinka vyberie autom na výlet naprieč Amerikou a auto sa pokazí. Zavrú okná na aute (bezpečnosť), vytiahnu čipsy a čakajú. Čakajú a čakajú, a prstom nepohnú. Veď nejaká helikoptéra už len musí mať službu!

Neviem, prečo sa hovorí ,,Čím viac rečí vieš, tým viac si človekom“. Prečo sa jednoducho nepovie ,,Čím viac vieš, tým viac si človekom“. Lebo pracovať na sebe bolí? Kto si ešte dnes pamätá zaprášený výrok: ,,to čo sa naučíš, to ti nikto nevezme“. Ale dnes už naozaj stačí tak málo, tak málo, že až skoro nič?

Nie je pravdou, že tú nepotrebnú informáciu nikdy nepoužije. Použije ju prinajmenšom raz, teraz, keď s ňou pracuje. V kontexte, v súvislostiach, v aplikácii. Rozloha Spojených štátov nie je mŕtvy číselný údaj, dá sa s ním pracovať. Porovnať ju so slovenskou, s hustotou obyvateľstva, naplánovať si mesačný autovýlet od pobrežia k pobrežiu, route 66 atď. A keby to aj bol len čistý fakt, prinajmenšom sa tým trénuje pamäť, krátkodobá, možno aj dlhodobá. Pri tom všetkom študent rastie. Toto je jeden z najpodstatnejších momentov vzdelávania – formovať sa tým, že sa naučím robiť to, čo mám robiť, či je to už chemický vzorec, alebo delenie buniek. Tréning reality, tréning prítomného okamihu,

Ozaj, koľkí z vás dnes v práci robili 8,5 hodiny len to, čo vás baví? Koľko percent tam bolo tej ,,čiernej roboty“, ktorú jednoducho treba spraviť?

 

Ak im dnes bude proti srsti rozloha Spojených štátov, zajtra ich potrápi trojčlenka, potom štvorec, a nakoniec aj päť prstov na ruke. Potom im už bude prekážať všetko: teplo, zima, slnko, dážď, vietor…

 

No nemohli by sme si radšej pozrieť nejaký dobrý americký film?

 

Foto – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Openhouse_student.jpg

 

 

 

Reklamy

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in ŠKOLA. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s