Kto si, Mária?

Hneď na úvod je snáď vhodné pripomenúť, že úcta k Matke Božej nie je len doménou starších, sentimentálnejších ročníkov, ale je rovnako dobrá aj pre tvrdých chlapov a energické moderné ženy v líderských pozíciách. Ale zase, je rovnako dobrá aj pre sentimentálnejšie staršie ročníky a je rovnako dobrá aj pre nekatolíkov, je rovnako dobrá aj pre nekresťanov, aj pre neveriacich, pre všetkých ľudí, všetkých vekov, farieb, vyznaní, intelektuálnych úrovní – jednoducho bez rozdielu. Lebo nám ju všetkým dal Boh za mamu!

 Toto je dosť dobrý argument, toto je presvedčivá doktrína – stačí si spomenúť na Kristove slová apoštolovi Jánovi: Potom povedal učeníkovi: “Hľa, tvoja matka!” A od tej hodiny si ju učeník vzal k sebe (Jn 19,27).

 ,,Boh je taký gentleman, že si pýtal dovolenie od svojej Matky, aby sa jej mohol narodiť ako Boží Syn“, hovorí filozof Peter Kreeft, narážajúc na misiu archanjela Gabriela k Panne Márii.. Peter Kreeft je filozof, lingvista a má zmysel pre humor. Určite tu nechcel ťahať z rukáva apologetiku, presvedčivú argumentáciu. O Petrovi je všeobecne známe, že je zanietený mariánsky ctiteľ, že je syn.

 Scott Hahn v knihe ,,Kto si Mária“, (chcem dnes odporúčať), píše: ,,O jej materstve som sa presvedčil až potom, keď som sa rozhodol byť jej synom. Napriek všetkým mocným zábranám protestantskej výchovy (nezabúdajte, že len pár rokov predtým som roztrhal babičkin ruženec), zobral som raz do rúk ruženec a začal som sa modliť. Modlil som sa za veľmi osobný, zdanlivo nemožný úmysel. Na druhý deň som vzal ruženec znova a potom aj na ďalší a ďalší. Až po mesiacoch som si uvedomil, že môj úmysel, zdanlivo nemožná situácia, sa zmenila v deň, keď som sa prvýkrát modlil ruženec. Moja prosba bola vypočutá. Od tej chvíle som poznal Matku. Som presvedčený, že od danej chvíle som v Božej zmluvnej rodine skutočne objavil svoj domov: áno, Kristus je mojím bratom. Áno, naučil ma modliť sa ,,Otče náš“. A konečne som srdcom prijal jeho prikázanie ctiť si svoju Matku“.

 Scott je jedným z najuznávanejších biblistov v anglosaskom svete, takže môžete očakávať aj poriadnu dávku vysoko odbornej argumentácie. Ale zďaleka nielen to. Scott vie písať tak, že tomu každý rozumie. Scott vie písať srdcom. Lebo je syn.

 Španiel J. Sancho-Bielsa sa rozhodol pátrať po pôvode krásnej modlitby duchovného svätého  prijímania, ktorá obletela celý svet. Nakoniec ju našiel v zabudnutom španielskom katechizme, a po dvoch rokoch reparácií sa mu podarilo sprístupniť ju v digitálnej podobe (foto). ,,Chcel by som Ťa prijať, Pane, s takou čistotou, pokorou a oddanosťou, s akou Ťa prijala Tvoja Najsvätejšia Matka, s duchom a horlivosťou svätých“. Tú modlitbu odporúčal svetu sv. Josemaría Escrivá. Je ukážkou kristocentrickej (na Krista zameranej) doktríny o mariánskej úcte. Ale je aj plná tejto úcty a lásky. Lebo svätý Josemaría je syn.

 Najkrajšiu knihu o Márii napísali štyria evanjelisti. Veľmi peknú knihu o Márii napísal Scott Hahn ,,Kto si Mária“. Reálnu knihu o Matke Božej, píše náš každodenný život. Jej ,,fiat“ znamená aj pre nás v každej situácii ,,nech sa stane Tvoja vôľa“.

About cyrilsebo

Tento blog je o dvoch trpaslíkoch, ale kameň je ten istý.
This entry was posted in VIERA and tagged , . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

